Drapanie w gardle, chrypka, katar, dyskomfort ze strony ucha – prawie każdy zna te nieprzyjemne sytuacje. Mogą przydarzyć się w każdym wieku, jednak najczęściej dotykają dzieci. Podpowiadamy, jak wspomagać organizm, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, gdy częściej pojawia się dyskomfort ze strony górnych dróg oddechowych i uszu.

Kiedy pojawia się dyskomfort ze strony gardła i uszu i na co wskazuje?

Dyskomfort ze strony gardła lub ucha oraz katar najczęściej pojawiają się w okresie jesienno-zimowym. Ma to związek z kapryśną aurą i dużymi wahaniami temperatury po powrocie do domu czy wyjściu na dwór. Dzieje się tak również ze względu na centralne ogrzewanie, które sprawia, że powietrze w naszych mieszkaniach ma niską wilgotność. To sprzyja wysychaniu śluzówki gardła i nosa, co może powodować drapanie i uczucie dyskomfortu. W takich okolicznościach dyskomfort ze strony gardła, a czasem także uszu doskwiera najczęściej maluchom, których organizm jest bardziej wrażliwy na niesprzyjające dobremu samopoczuciu czynniki.

Dyskomfort może pojawić się po przewianiu oraz w wyniku stosowania klimatyzacji. Niezależnie od przyczyny dyskomfort ze strony gardła, nosa oraz ucha sprawia, że dziecko zostaje w domu, tracąc tym samym możliwość kontaktu z rówieśnikami i beztroskich zabaw, a w wieku szkolnym – także nauki w zwykłym trybie. Również osoby dorosłe, czując dyskomfort związany z uchem czy drapaniem w gardle, zazwyczaj nie są w stanie wydajnie pracować i cieszyć się urokami życia. Na szczęście są sposoby, by temu zaradzić.

sprawdzone metody na ból gardła

Domowy sposób na dyskomfort ze strony górnych dróg oddechowych i gardła

Drapanie w gardle może być oznaką przesuszenia błon śluzowych. To dość częste w sezonie grzewczym, kiedy powietrze w mieszkaniach ogrzewanych kaloryferami ma niską wilgotność. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest zadbanie o właściwe nawilżenie powietrza.

Sprawdzą się specjalne nawilżacze, można też ustawić na parapetach miseczki z wodą czy powiesić w pokoju zwilżony ręcznik. W ten prosty sposób zwiększymy wilgotność powietrza, dzięki czemu błony śluzowe gardła i nosa nie będą nadmiernie wysychać. Warto zastosować tę metodę w pokoju dziecka i w sypialni. Pamiętajmy też o regularnym wietrzeniu pomieszczeń i piciu odpowiedniej ilości płynów, co zapobiega przesuszeniu śluzówki.

Szybki i tani domowy sposób na drapanie w gardle to płukanka z sody oczyszczonej albo soli. Można też pić ciepłe napary ziołowe, w tym napar z siemienia lnianego, które nawilży błonę śluzową gardła. Na katar i drapanie w gardle sprawdzi się także herbatka imbirowa z miodem i cytryną oraz syrop z cebuli. Warto też owinąć szyję ciepłym szalem lub chustą.

Najlepszym sposobem na dyskomfort ze strony gardła czy ucha jest jednak wspieranie odporności. Można to zrobić, stosując odpowiednią dietę, z dużą zawartością warzyw, owoców i innych produktów bogatych w niezbędne dla prawidłowej pracy układu immunologicznego witaminy i minerały, oraz dbając o właściwy tryb życia.

Domowe sposoby na katar

Na swędzenie nosa i katar pomogą inhalacje nawilżające śluzówkę i odblokowujące nos. Można w tym celu użyć olejków, ziołowych naparów i roztworu soli fizjologicznej. Przy katarze pomocne są też domowe sposoby, takie jak picie syropu z cebuli i wspomniana już herbatka z imbirem, miodem i cytryną. Jeśli jednak katar nasila się, warto skonsultować się z lekarzem, zwłaszcza w przypadku dzieci.

co pomoże na infekcje i ból gardła, ucha czy uszu

Jak naturalnie wzmocnić odporność?

Na wzmocnienie odporności świetnie sprawdzają się odpowiednia dieta i zdrowy tryb życia. Do jadłospisu warto włączyć potrawy zawierające ważne dla odporności składniki odżywcze, takie jak witaminy C i D oraz selen i cynk. Najlepsze źródła witaminy C to owoce i warzywa, witamina D znajduje się w tłustych rybach morskich, nabiale, zaś w cynk i selen bogate są orzechy i nasiona.

Już od najmłodszych lat warto wprowadzać te produkty do diety dziecka i wyrabiać u malucha prawidłowe nawyki żywieniowe, ograniczając jedzenie niezdrowych przekąsek czy słodyczy. Na odporność doskonale działa spożywanie wspomnianej już cebuli czy czosnku. Zbilansowana dieta to doskonały sposób na wzmocnienie organizmu, a co za tym idzie – także układu odpornościowego.

Dla odporności bardzo ważny jest też sen i odpoczynek oraz aktywny tryb życia. Zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe powinny spędzać przynajmniej godzinę dziennie na świeżym powietrzu, spacerując lub wykonując inną aktywność fizyczną. W ten sposób dotleniamy i hartujemy organizm, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie układu odpornościowego. Ruch na świeżym powietrzu, zwłaszcza latem, to także porcja witaminy D3 niezbędnej dla odporności.

Jak jeszcze można wspomagać odporność?

Dla wsparcia odporności można sięgnąć po preparat o nazwie ENTitis, który zawiera wyjątkowy szczep K12 odkryty u chłopca o wyjątkowej odporności. To suplement diety dostępny w wersji dla niemowląt, dzieci i dorosłych. Dzieciom od 6. miesiąca życia zaleca się podawać ENTitis Baby w postaci łatwego do aplikacji proszku. Dla starszych dzieci i dla dorosłych dostępny jest ENTitis w formie pastylek do ssania.

ENTitis zawiera szczep K12 (Streptococcus salivarius K12) w opracowanej przez zespół naukowców specjalnej formule Bactoblis®1. To efekt przełomowego odkrycia światowej sławy profesora mikrobiologii Johna Tagga. Preparat jest rekomendowany po antybiotykoterapii i przed i w trakcie sezonu jesienno-zimowego. Warto podawać go dzieciom, które mają kontakt z dużą grupą rówieśników w szkole, przedszkolu czy żłobku.

ENTitis należy przyjmować na noc, po kolacji i umyciu zębów. Zaleca się przyjmowanie ENTitis codziennie przez minimum trzy miesiące.

 

Przypisy:

  1. Bactoblis® jest zarejestrowanym znakiem towarowym Pharmaextracta S.P.A. i licencjonowanym wyłącznie przez Bluestone Pharma GmbH. Bactoblis® to produkt w postaci wolno rozpuszczającej się tabletki doustnej zawierającej nie mniej niż 1 miliard jednostek tworzących kolonię szczepu Streptococcus salivarius K12.

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako (substytut) zamiennik zróżnicowanej diety. Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.