Jeśli zastanawiasz się, dlaczego odporność jest tak ważna i dlaczego tak dużo się o niej ostatnio mówi, jest na to prosta odpowiedź. Odporność to nasza naturalna ochrona i zabezpieczenie przed czynnikami mogącymi negatywnie wpływać na samopoczucie. Odpornością nazywamy szybkość i sprawność, z jaką układ immunologiczny reaguje na sytuacje zagrażające kondycji naszego organizmu.

Im lepsza odporność, tym mniejsze ryzyko poważnych niedomagań i krótszy czas, w jakim organizm wróci do równowagi. Dlatego warto wiedzieć, co na wzmocnienie organizmu zastosować dla osób dorosłych, co odpowiednie będzie dla dzieci i w jaki sposób podnieść odporność seniorów.

Dla wszystkich tych grup wiekowych są też pewne uniwersalne sposoby na odporność, które warto znać i regularnie praktykować. Dowiedz się, co korzystnie wpływa na odporność i jak dodatkowo wspierać organizm.

Domowe sposoby na wzmocnienie odporności

Domowe sposoby na wzmocnienie odporności są bardzo proste i sprawdzą się u osób w każdym wieku. To dieta, ruch na świeżym powietrzu i odpoczynek.

Właściwa dieta to podstawa odporności. Nasz układ immunologiczny działa tym sprawniej, w im lepszej kondycji jest organizm (zachodzi też oczywiście odwrotna zależność – stan naszego organizmu jest tym lepszy, im lepiej pracuje układ immunologiczny), a ta zależy w głównej mierze od tego, w jaki sposób się odżywiamy.

Jeśli chcemy wypracować długotrwałą, silną odporność, powinniśmy zadbać, by w naszej diecie nie zabrakło pełnowartościowych produktów dostarczających odpowiedniej ilości witamin, składników mineralnych i innych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dla odporności istotne są zwłaszcza witaminy D i C, cynk oraz selen. Zdrowa dieta powinna zatem zawierać warzywa i owoce (źródło witaminy C oraz innych witamin, soli mineralnych oraz prebiotyków, czyli węglowodanów złożonych), ryby morskie, nabiał i oleje roślinne (źródło witaminy D), orzechy i nasiona (zawierają cynk i selen), także kiszonki i produkty mleczne poddane fermentacji (źródło dobroczynnych bakterii wspierających układ pokarmowy). Mięso powinniśmy jadać nie częściej niż dwa, trzy razy w tygodniu, zaś dla własnego dobra warto wyeliminować z jadłospisu produkty przetworzone i słodycze. Zasada ta dotyczy także dzieci.

Ruch na świeżym powietrzu wzmacnia organizm i poprawia kondycję. Wystarczy zwykły spacer, ale powinniśmy spacerować regularnie, najlepiej codziennie. Warto wygospodarować godzinę lub dwie dziennie na przejście się po parku czy lesie, oczywiście spacerować należy regularnie także z dziećmi. W ich przypadku spacery, nawet w nie najlepszą pogodę, to świetny sposób na  zahartowanie organizmu i przyzwyczajenie go do zmiennych warunków atmosferycznych, co doskonale wzmacnia odporność. Spacer to także okazja na „złapanie” promieni słońca, pod których wpływem w skórze wytwarza się witamina D, tak ważna dla odporności.

Sen i odpoczynek pozwalają organizmowi się zregenerować. Bez odpowiedniej ilości snu układ immunologiczny, tak jak i cały organizm, funkcjonować będą gorzej, ponieważ nie mają szansy na zresetowanie się i zebranie sił do działania w pełnej gotowości.

sposoby na trwałą odporność

Jak wzmocnić układ immunologiczny – dodatkowe sprawdzone sposoby na odporność

Jeśli zależy nam, by dodatkowo podnieść odporność organizmu w sezonie jesienno-zimowym czy przy podatności na gorsze samopoczucie, można wypróbować sprawdzone pod względem skuteczności suplementy diety na wzmocnienie odporności, polecane przez lekarzy.

Na wzmocnienie odporności górnych dróg oddechowych warto sięgnąć po preparat ENTitis, którego nazwa utworzona została od pierwszych liter angielskich słów ear, nose, throat, czyli ucho, nos i gardło. To unikalny suplement diety stworzony specjalnie z myślą o osobach dorosłych i dzieciach mających problemy z górnymi drogami oddechowymi.

ENTitis zawiera szczep bakterii Streptococcus salivarius K12 w łatwo przyswajalnej formule Bactoblis®, która jest wynikiem długoletniej pracy zespołu nowozelandzkich naukowców.

Dla osób dorosłych polecany jest ENTitis w postaci pastylek do ssania. Można podawać je także dzieciom od 3. roku życia. Pastylkę należy ssać powoli, najlepiej na noc, po umyciu zębów. Dobroczynne bakterie zamknięte w formule Bactoblis® osiedlą się przez noc na błonach śluzowych nosogardzieli i będą stopniowo wspierać odporność.

Ważne, by kurację przy zastosowaniu ENTitis kontynuować przez minimum trzy miesiące – po tym czasie odporność trwale wzrośnie na kolejnych kilka miesięcy, co potwierdzają badania naukowe.

Młodszym dzieciom (od 6. miesiąca życia) podawać można suplement diety ENTitis Baby, preparat o identycznym składzie, różniący się jedynie postacią. ENTitis Baby ma formę proszku o smaku owocowym, który podaje się dziecku na smoczku albo w małych porcjach łyżeczką (zawartość saszetki można rozpuścić w niewielkiej ilości wody). Tu także podajemy ENTitis po kolacji, na noc. W czasie snu dziecka dobroczynne bakterie skolonizują jego błony śluzowe w gardle i nosie i staną się wsparciem dla jego odporności.

ENTitis Baby szczególnie zalecane jest dla dzieci ze skłonnością do problemów ze strony uszu, nosa i gardła, po kuracji antybiotykami, w sezonie jesienno-zimowym oraz dla dzieci mających styczność z dużymi grupami rówieśników.

odporność na stałe

Długotrwała odporność – czy to możliwe?

Często słyszy się, że odporność spada wraz z wiekiem i pogarszającą się kondycją organizmu. To ostatnie wyrażenie jest kluczowe. By odporność była nienaganna także w bardziej zaawansowanym wieku, warto od najmłodszych lat wyrabiać zdrowe nawyki dietetyczne i te dotyczące trybu życia. Jeśli będziemy stosować się do tych zasad, ryzyko znacznego spadku odporności wraz z tym, jak przybywa nam lat, będzie mniejsze.

Odpowiednia dieta, ruch na świeżym powietrzu, sen i odpoczynek to absolutne minimum. Oprócz tego warto nauczyć się sposobów radzenia sobie ze stresem. Nadmierny stres bardzo niekorzystnie wpływa na odporność, warto więc uczyć już małe dzieci, jak sobie z nim radzić za pomocą sportu, relaksacji czy pozytywnego myślenia. Stosując te rady w praktyce, można efektywnie i na długi czas wzmocnić odporność, a to dobra inwestycja w nasz dobrostan i samopoczucie w każdym wieku.

W przypadku gdy dodatkowo dla wsparcia odporności stosujemy preparat ENTitis, ważna jest regularność jego przyjmowania we właściwy sposób przez minimum trzy miesiące. Odporność wzrasta po trzech miesiącach kuracji i utrzymuje się na wysokim poziomie przez kolejnych kilka miesięcy. Po tym czasie kurację za pomocą ENTitis można w razie potrzeby powtórzyć.

Bibliografia

  1. Di Pierro F. i wsp. Int J General Medicne 2012(5): 991-997
  2. Di Pierro F. i wsp. Drug, Healthcare and Patient Safety 2014 (6): 15-20
  3. Hyink I wsp. Appl Environ Microbiol. 2007, 73(4): 1107-1113
  4. B. Zielnik-Jurkiewicz, Klinika Pediatryczna 2014: 22(5), 5079-5083
  5. Di Pierro i wsp. Minerwa Pediatr 2018 Jun; 70(3): 240-245
  6. Di Pierro F. i wsp. Expert Opin Biol Ther. 2013 Mar;13(3):339-43.

Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.