Jak zadbać o to, by planowany powrót do szkoły był radosny? Przede wszystkim należy wspierać układ immunologiczny młodego człowieka. Podpowiadamy, w jaki sposób wzmocnić odporność dziecka i jak przygotować dziecko do szkoły.

Jak przygotować dziecko na powrót do szkoły?

Jeśli nasz podopieczny chodził już w poprzednim roku do szkoły, z pewnością wie, jakie zasady tam panują i czego może się spodziewać. Z pierwszoklasistami warto odpowiednio wcześniej porozmawiać i wyjaśnić, na czym polegają szkolne obowiązki i nauka. Dzieci, które uczęszczały do przedszkola, są już przyzwyczajone do przebywania z większą grupą rówieśników. Te, które do rozpoczęcia szkoły pozostawały w domu, będą musiały przyzwyczaić się do zmian.

Powrót do szkoły dla większości dzieci jest powodem do radości, ponieważ będą mogły spotkać się z niewidzianymi przez jakiś czas kolegami, koleżankami i nauczycielami. Warto wzmacniać te pozytywne emocje i pokazać dziecku korzyści płynące z rozpoczęcia nauki. Optymistyczne nastawienie jest bardzo ważne i ma wymierne przełożenie na sukcesy w zgłębianiu wiedzy.

Zasady powrotu do szkoły

Przed powrotem do szkoły przede wszystkim zadbajmy o to, by nasz kilkulatek znał i stosował zasady higieny. Należą do nich częste mycie rąk wodą z mydłem, unikanie bliskich kontaktów z większą grupą osób (dzieci). Dziecko w wieku wczesnoszkolnym nie powinno mieć problemów z przestrzeganiem tych zasad. Możemy też zapakować dziecku do plecaka chusteczki odkażające, którymi będzie mogło przetrzeć ręce i często dotykane powierzchnie.

jak wesprzeć odporność dziecka

Jak naturalnie wspierać odporność dziecka w wieku szkolnym?

Zasady higieny to ważna sprawa, jednak dla pełnego bezpieczeństwa należy dołożyć starań, by wzmocnić odporność dziecka. Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności dziecka uczęszczającego do szkoły to właściwa dieta, ruch na świeżym powietrzu, odpoczynek oraz sen.

Dobrze jest wspierać pracę układu odpornościowego, a zrobić to można za pomocą diety i zdrowego trybu życia. Dziecko w wieku szkolnym jest już na tyle duże, że chce samo decydować o wielu sprawach, w tym o tym, co je i jak spędza wolny czas, jednak nadal należy mądrze sprawować nad nim w tych kwestiach pieczę.

Właściwa dieta to taka, która dostarcza wszystkich niezbędnych dla rozwoju młodego organizmu składników odżywczych w odpowiednich ilościach. Należą do nich witaminy, w tym konieczne dla dobrej odporności witaminy C i D3, oraz składniki mineralne, w tym cynk i selen, które mają korzystny wpływ na pracę układu odpornościowego. Dziecko powinno codziennie jeść warzywa, owoce, kasze i makarony z pełnoziarnistej mąki, pełnoziarniste pieczywo, nabiał oraz przetwory mleczne.

Nie należy zapominać o właściwym nawodnieniu – najlepsza do tego celu jest woda mineralna lub świeżo wyciskane soki. Dziecko w wieku szkolnym powinno też koniecznie zjadać w ciągu dnia ciepły posiłek (obiad). Warto włączyć do jego diety kiszonki warzywne i owocowe, ryby morskie, nasiona, kiełki zbóż oraz orzechy i oleje roślinne, które zawierają składniki mające korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego i pracę mózgu, a także wspierają odporność.

Charakterystyka dziecka w wieku wczesnoszkolnym wskazuje, że zazwyczaj lubi ono ruch i zabawy na świeżym powietrzu. Warto zachęcać dziecko do wyjścia na dwór po zajęciach szkolnych i odrobieniu lekcji; dla wzmocnienia odporności przyda się codzienny spacer. Świeże powietrze doskonale dotlenia organizm, zaś ruch i zabawa na dworze to świetne sposoby na spożytkowanie nadmiaru energii, redukcję stresu oraz dostarczenie organizmowi porcji witaminy D3 syntetyzowanej w skórze pod wpływem słonecznego światła.

Odpoczynek i sen są bardzo ważne dla rozwoju i odporności dziecka w wieku szkolnym. Nie można dopuścić do sytuacji, by kilkulatek był przeciążony nauką i obowiązkami szkolnymi. Dzieci w wieku 7-13 lat powinny spać przynajmniej 9 godzin dziennie.

zalety suplementów diety dla dzieci

Suplementy diety na wzmocnienie odporności dla dziecka w wieku szkolnym

Jeszcze przed powrotem dziecka do szkoły można podawać mu preparaty opracowane z myślą o dodatkowym wspieraniu jego odporności. Dobrym sposobem na wzmocnienie odporności jest suplementowanie witaminy D3, która powinna być podawana już od pierwszych dni życia.

Dla wsparcia odporności warto wziąć pod uwagę suplement diety ENTitis1. Ten produkt zawiera bakterie Streptococcus salivarius K12, które zostały wykorzystane w wielu badaniach naukowych2,3, zamknięte w unikalnej formule Bactoblis®4. To efekt przełomowego odkrycia naukowców z Nowej Zelandii. Zalecany jest dla dzieci mających kontakt z dużą grupą rówieśników i w okresie jesienno-zimowym.

Kiedy rozpocząć i jak przyjmować ENTitis?

ENTitis zaleca się podawać dziecku przez minimum 3 miesiące. W jednym z badań wykazano, że stosowanie produktu przez min. 3 miesiące pomaga utrzymać wysoki poziom odporności przez 6 kolejnych miesięcy po zakończeniu stosowania5. Z tego względu Entitis można suplementować już latem lub można rozpocząć jego podawanie w dowolnym momencie w ciągu roku.

Dla dziecka w wieku szkolnym zalecany jest ENTitis w formie tabletek do ssania (do wyboru jest smak truskawkowy i miętowy). Pastylkę podajemy dziecku tuż przed udaniem się na nocny spoczynek, kiedy kolacja jest już zjedzona, a zęby umyte.

 

Przypisy

  1. Właściwości produktu wynikają z działania składników. ENTitis zawiera witaminę D, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz szczep Streptococcus salivariusK12 w formule Bactoblis®.
  2. Di Pierro i wsp. Minerwa Pediatr 2018 Jun; 70(3): 240-245.
    3. Di Pierro F. i wsp. Drug, Healthcare and Patient Safety 2014 (6): 15-20.
  3. Bactoblis® jest zarejestrowanym znakiem towarowym Pharmaextracta S.P.A. i licencjonowanym wyłącznie przez Bluestone Pharma GmbH. Bactoblis® to produkt w postaci wolno rozpuszczającej się tabletki doustnej zawierającej nie mniej niż 1 miliard jednostek tworzących kolonię szczepu Streptococcus salivarius K12.
  4. Di Pierro F. i wsp. Expert Opin Biol Ther. 2013 Mar;13(3):339-43.

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako zamiennik (substytut) zróżnicowanej diety. Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.

Redakcja dokłada wszelkich starań co do jakości merytorycznej przedstawianych treści, żadne informacje nie stanowią porady medycznej i nie zastąpią konsultacji z lekarzem lub farmaceutą. Z tego powodu redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, gdyż nie prowadzi konsultacji medycznej w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.