Jak wzmocnić odporność dziecka? To pytanie, które zadają sobie zdesperowani rodzice, gdy ich pociecha po raz kolejny w danym miesiącu wraca z przedszkola lub szkoły z katarem i gorszym samopoczuciem. Sposoby na wzmocnienie odporności u dzieci są na szczęście rozliczne i łatwe do zastosowania w praktyce, wiele z nich jest bardzo skutecznych, a przy tym przyjemnych.

Podpowiadamy, co podawać dziecku na odporność, jak wzmocnić organizm dziecka po antybiotyku oraz jak jeszcze wzmocnić układ odpornościowy dziecka – na przykład za sprawą spacerów.

Sposoby na wzmocnienie odporności u dzieci

Jeśli chcemy, by układ odpornościowy naszej pociechy pracował bez zarzutu, przede wszystkim zadbajmy o właściwą, zbilansowaną dietę. Dobre nawyki żywieniowe warto budować już u kilkumiesięcznych dzieci, gdy rozszerzamy ich dietę o produkty następne. Zdrowe produkty to przede wszystkim warzywa i owoce, także w postaci zupek, przecierów i świeżo wyciskanych soków.

Warto jak najwcześniej włączyć do diety dziecka także kiszone warzywa (i owoce), które są źródłem korzystnych dla odporności i funkcjonowania całego organizmu bakterii probiotycznych. Oprócz tego dziecko powinno jadać oleje roślinne i ryby morskie (źródło witaminy D i kwasów omega-3), kaszki i makarony, najlepiej pełnoziarniste.

Takie menu korzystnie wpływa na układ immunologiczny, ponieważ dostarcza ważnych dla jego pracy składników – witamin D i C, cynku oraz innych składników odżywczych. W diecie dziecka unikać natomiast należy nadmiaru cukru – nie tylko psują się od niego zęby, ale i odporność może zacząć szwankować.

Pamiętajmy przy tym, że odporność dziecka dopiero się kształtuje w pierwszych latach życia. Częstsze katary i dolegliwości ze strony gardła to w zasadzie norma u przedszkolaków i dzieci na wczesnym etapie szkolnym. Nie znaczy to, że nie należy się tym przejmować. Mądre wspieranie odporności dziecka pomoże zredukować ten problem, choć najczęściej nie wyeliminuje go w 100 procentach.

Dla odporności dziecka bardzo ważny jest też ruch na świeżym powietrzu – najlepiej zaplanować na spacer przynajmniej 2 godziny dziennie i to niezależnie od pogody. Odporność doskonale wspierają spacery w chłodne dni – organizm dziecka uczy się reagować na różne warunki atmosferyczne. Oprócz tego istotny jest sen i odpoczynek.

Jak wzmocnić organizm dziecka po antybiotyku?

Po antybiotyku warto szczególnie zadbać o uzupełnienie flory bakteryjnej jelit. Można to zrobić w prosty sposób, podając dziecku do jedzenia produkty bogate w bakterie probiotyczne (kiszonki, jogurty i kefiry, najlepiej naturalne) oraz naturalne prebiotyki (warzywa, owoce, kasze). Taka dieta dość szybko powinna wzmocnić organizm i uzupełnić dobroczynną mikroflorę jelit.

Po kuracji antybiotykami nie wzbraniajmy także dziecku wychodzić na dwór. Świeże powietrze i słońce to naturalni sprzymierzeńcy odporności i warto zadbać, by dziecko miało z nimi styczność jak najszybciej po antybiotykoterapii. Oczywiście należy zachować tu umiar i zdrowy rozsądek oraz odpowiednio ubrać malucha, ale brak ruchu i spacerów może podziałać na organizm dziecka równie niekorzystnie jak sama antybiotykoterapia.

Zaczynamy od krótkich spacerów w dobrą, słoneczną pogodę, a następnie zwiększamy dawkę ruchu i wydłużamy czas pobytu na dworze. Oprócz tego po kuracji antybiotykiem szczególnie zadbajmy o to, by dziecko wypoczywało i dużo spało. Postarajmy się też zapewnić mu rozrywki i wprowadzić w domowym zaciszu dobry nastrój. Brak stresu i dobry humor także wspomagają odporność – zarówno w przypadku dzieci, jak i osób dorosłych.

Suplement diety na odporność u dzieci

Na rynku dostępne są różne preparaty, które zawierają składniki wspierające odporność, rekomendowane przez lekarzy pediatrów i laryngologów. Warto sięgnąć na przykład po suplement diety ENTitis, który został przebadany na grupie ponad 30 000 osób w Polsce. Preparat zawiera szczep Streptococcus salivarius K12 w unikalnej formule Bactoblis oraz witaminę D, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Dla najmłodszych dzieci odpowiedni będzie suplement diety ENTitis Baby w postaci proszku – zawartość saszetki podajemy maluchowi na smoczku przez około 5 minut, tak by dobroczynne bakterie zasiedliły błony śluzowe jego gardła. Oczywiście dziecku nie podajemy już później nic do picia, preparat stosujemy też po umyciu przez dziecko zębów. W nocy bakterie skolonizują błony śluzowe górnych dróg oddechowych i stopniowo podejmą swoją pracę.

Starszym dzieciom (od 3. roku życia) można podawać ENTitis w formie pastylek do ssania. Ważne, by kurację kontynuować przez co najmniej 3 miesiące. Po upływie tego czasu utrzymuje odporność na wysokim poziomie przez wiele miesięcy po zakończeniu stosowania*. W razie potrzeby kurację można powtórzyć.

sprawdzone sposoby na wzmacnienie odporności dzieci

ENTitis jest zalecany w celu uzupełnienia mikroflory górnych dróg oddechowych, w sezonie jesienno-zimowym  oraz dla dzieci, które mają kontakt z grupą rówieśników (a więc dla przedszkolaków i dzieci w wieku szkolnym). Warto podawać ten preparat o unikalnym składzie także wówczas, gdy zaobserwujemy u dziecka zwiększoną podatność na dolegliwości ze strony górnych dróg oddechowych.

Dzięki wspieraniu odporności, naszego dziecka nie ominą radosne chwile z rówieśnikami czy inne wspaniałości dzieciństwa. A w każdym razie momentów, gdy maluch będzie musiał zostawać w domu z zatkanym noskiem, będzie zdecydowanie mniej, nawet gdy codziennie będzie spotykał się z mnóstwem kolegów i koleżanek.

Bibliografia

* Di Pierro F. i wsp. Expert Opin Biol Ther. 2013 Mar;13(3):339-43.

  1. Di Pierro F. i wsp. Int J General Medicne 2012(5): 991-997.
  2. Di Pierro F. i wsp. Drug, Healthcare and Patient Safety 2014 (6): 15-20.
  3. Hyink I wsp. Appl Environ Microbiol. 2007, 73(4): 1107-1113.
  4. B. Zielnik-Jurkiewicz, Klinika Pediatryczna 2014: 22(5), 5079-5083.
  5. Di Pierro i wsp. Minerwa Pediatr 2018 Jun; 70(3): 240-245.
  6. ENTitis zawiera szczep Streptococcus salivarius K12 w formule Bactoblis® oraz witaminę D, która przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.
  7. Na podstawie Medical Index OTC_IMS_2019_q2.83.
  8. Na podstawie badania: Di Pierro F. i wsp. Expert Opin Biol Ther. 2013 Mar;13(3):339-43.

Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.