Odporność to niezwykle ważna sprawa. Dzięki niej mamy lepsze samopoczucie i możemy w pełni cieszyć się urokami życia, także w sezonie jesienno-zimowym, kiedy warunki pogodowe i częste zmiany temperatury otoczenia po wyjściu na dwór i powrocie do domu nie sprzyjają naszemu organizmowi. Dowiedz się, jak wzmocnić odporność swoją i dziecka – poznaj sprawdzone sposoby na wsparcie odporności!

Co to jest odporność organizmu?

Odporność organizmu to pojęcie szerokie. Próba jej zdefiniowania jest trudna, ale nie niemożliwa. Odporność to potoczna nazwa dla sprawności, z jaką funkcjonuje nasz układ immunologiczny. Polega na zdolności rozpoznawania komórek własnych i obcych, uczenia się i zapamiętywania właściwych sposobów reakcji na szkodliwe czynniki. Odporność możemy rozumieć jako naturalne siły organizmu chroniące nas przed niepożądanymi skutkami kontaktu ze szkodliwymi substancjami, takimi jak alergeny, toksyny czy drobnoustroje.

W razie konieczności siły te przystępują do działania, neutralizując niekorzystne czynniki i przyczyniając się do zachowania homeostazy, czyli równowagi organizmu oraz dobrego samopoczucia. To dlatego odporność jest tak ważna i warto dołożyć starań, by o nią zadbać zarówno w przypadku dzieci, jak i osób dorosłych.

co jeść aby wspierać odporność

Co na wzmocnienie organizmu?

Jeśli zastanawiamy się, jak naturalnie wzmocnić odporność, jest na to kilka sprawdzonych sposobów. Przede wszystkim zadbajmy o właściwą dietę. Włączmy do menu kiszone ogórki, także w postaci lubianej przez dzieci i dorosłych zupy ogórkowej, jogurt oraz maślankę. To naturalne źródła dobroczynnych bakterii, które korzystnie działają na funkcjonowanie układu pokarmowego oraz wspierają naszą odporność.

Warto jeść również gotowane, lekko przestudzone ziemniaki i inne warzywa, które są świetnym źródłem prebiotyków. Nie zapominajmy też o kaszach – dostarczają one cennych witamin oraz składników mineralnych i węglowodanów złożonych, które są źródłem energii dla pożytecznych mikroorganizmów zamieszkujących nasz organizm i wspierających odporność. Stosujmy odpowiednią, zróżnicowaną, lekkostrawną i zbilansowaną dietę.

Zaleca się regularnie jeść produkty o dużej zawartości witamin, soli mineralnych, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i antyoksydantów. Dla odporności szczególnie ważne są witaminy C i D oraz minerały: cynk, selen i żelazo1.

Nasz jadłospis powinien uwzględniać nie tylko warzywa, owoce, kiszonki i nabiał, ale także ryby morskie, oleje roślinne, najlepiej tłoczone na zimno, oraz orzechy, kiełki i nasiona. Taka dieta w połączeniu ze zdrowym trybem życia to bardzo dobre wsparcie dla organizmu i odporności zarówno dla dzieci, jak i dla osób dorosłych.

Dla dobrej odporności potrzebujemy też odpoczynku i odpowiedniej ilości snu, tak by organizm mógł się zregenerować. Osoby dorosłe powinny spać 7-8 godzin dziennie, młodzież około 9 godzin dziennie, a dzieci, zależnie od wieku, od kilkunastu do 9-11 godzin na dobę. Znaczenia snu dla odporności nie należy lekceważyć – to właśnie w tym czasie nasz organizm regeneruje się i odzyskuje siły.

Bardzo ważna jest również jakość snu. W tym celu zadbajmy o odpowiednie warunki w sypialni i pokoju, gdzie śpi dziecko. Istotna jest zarówno temperatura, jak i odpowiednia wilgotność powietrza, zaciemnienie pomieszczenia i jego wyciszenie, tak by snu nie przerywały uliczny hałas czy dźwięki dochodzące z innych pomieszczeń.

Kolejny sprawdzony sposób na wzmocnienie odporności to odpowiednia dzienna dawka ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. W miesiącach wiosennych i letnich przebywanie w słoneczny dzień na dworze dostarcza organizmowi witaminę D3, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Witamina D3 jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych – wystarczy 15 minut dziennie ekspozycji nieosłoniętej skóry przedramion czy ud na słońce w godzinach 10-15.

Niestety, w naszej szerokości geograficznej sposób ten dostarcza odpowiedniej porcji witaminy D3 jedynie od maja do września, kiedy promieniowanie UV jest wystarczająco silne. W pozostałych miesiącach zaleca się suplementowanie witaminy D3, a najlepiej jest przyjmować ją przez cały rok, niezależnie od ekspozycji na promienie słońca.

Aktywność fizyczna jest niezbędna dla dobrej kondycji organizmu, co przyczynia się także do lepszej odporności. Maluchom najlepiej zapewnić odpowiednią dawkę ruchu pod postacią zabawy, dorośli mogą wybrać dowolną formę treningu i ćwiczeń fizycznych. Wystarczy jednak nawet zwykły spacer; ważne, by nie spędzać całego dnia przed komputerem czy telewizorem.

Dla odporności ważna jest również równowaga naszej psychiki – stres i zmęczenie psychiczne to czynniki, które mają na odporność bardzo niekorzystny wpływ. Dlatego warto nauczyć się podstawowych technik relaksacji i umiejętności radzenia sobie ze stresem. Dotyczy to również maluchów, które stresują się nie mniej niż dorośli. Przed pójściem spać dobrze jest się wyciszyć, uspokoić myśli i zrelaksować. Będzie to z korzyścią tak dla naszego samopoczucia, jak i odporności.

co brać na odporność dzieci i dorosłych

Suplementy na wzmocnienie organizmu dla dorosłych i dzieci

W niektórych sytuacjach pomimo stosowania odpowiedniej diety można dodatkowo sięgnąć po suplementy diety – np. ENTitis2, który powstał w wyniku wieloletnich badań zapoczątkowanych przez odkrycie przez profesora Johna Tagga szczepu K12. ENTitis dostępny jest w wersji dla dzieci i dla dorosłych.

Dla maluchów od 6. miesiąca życia do około 3 lat odpowiedni jest ENTitis Baby w postaci proszku. Łatwo podać go dziecku na smoczku lub łyżeczką, po rozpuszczeniu w niewielkiej ilości wody.

ENTitis dla starszych dzieci i osób dorosłych ma postać pastylek do ssania o przyjemnym miętowym lub truskawkowym smaku. ENTitis zalecany jest dla osób dorosłych i dla dzieci w sezonie jesienno-zimowym, szczególnie dla osób przebywających w dużych skupiskach.

ENTitis przyjmować należy raz dziennie, na noc, po zjedzeniu kolacji i umyciu zębów. To ważne, by po aplikacji proszku lub tabletki do ssania nic już nie jeść i nie pić do rana.

 

Przypisy:

  1. Witamina C i D, cynk, selen, żelazo wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.
  2. Właściwości produktu wynikają z działania składników. ENTitis zawiera witaminę D, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz szczep Streptococcus salivarius K12 w formule Bactoblis®. Bactoblis® jest zarejestrowanym znakiem towarowym Pharmaextracta S.P.A. i licencjonowanym wyłącznie przez Bluestone Pharma GmbH. Bactoblis® to produkt w postaci wolno rozpuszczającej się tabletki doustnej zawierającej nie mniej niż 1 miliard jednostek tworzących kolonię szczepu Streptococcus salivarius K12.

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako zamiennik (substytut) zróżnicowanej diety. Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.

Redakcja dokłada wszelkich starań co do jakości merytorycznej przedstawianych treści, żadne informacje nie stanowią porady medycznej i nie zastąpią konsultacji z lekarzem lub farmaceutą. Z tego powodu redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, gdyż nie prowadzi konsultacji medycznej w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.