Odporność to kluczowa sprawa, jeśli zależy nam na ochronie organizmu przed szkodliwymi czynnikami, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. To naturalny strażnik naszego organizmu, dbający o to, by w porę zminimalizować ryzyko gorszego samopoczucia.

Sposoby na wzmocnienie odporności mogą być całkowicie naturalne, bazujące na odpowiedniej diecie i zdrowym stylu życia. Można też sięgnąć po sprawdzone suplementy diety na wsparcie odporności. Dowiedz się, jak wspomóc siły układu odpornościowego – poznaj domowe sposoby na odporność oraz dodatkowe metody na wzmocnienie organizmu.

Co jest ważne dla odporności?

Odporność to potoczna nazwa dla siły i sprawności, z jaką układ immunologiczny reaguje na zagrożenia z zewnątrz i te pojawiające się wewnątrz naszego organizmu. Przeciwciała odpornościowe pełnią funkcję strażników dobrego samopoczucia i właściwej kondycji organizmu. Podczas snu „skanują” nasz organizm w poszukiwaniu szkodliwych czynników i dokładają wszelkich starań, by je wyeliminować. W naszym własnym interesie jest zatem wspomaganie tej „armii” i utrzymywanie jej w stanie stałej gotowości do działania.

Wspieranie odporności jest ważne zwłaszcza w przypadku dzieci, których układ immunologiczny dopiero uczy się odpowiednio reagować na różnego typu zagrożenia, u seniorów, których odporność w naturalny sposób obniża się z uwagi na procesy starzenia się organizmu oraz w sezonie jesienno-zimowym, gdy zwiększa się ryzyko kontaktu z różnego rodzaju niekorzystnymi czynnikami.

Dla dobrej odporności ważny jest odpowiednio długi do wieku sen (od kilkunastu godzin dziennie w przypadku dzieci do około 6-7 u seniorów), odpoczynek i relaks, zrównoważona, wartościowa dieta oraz codzienna dawka ruchu na świeżym powietrzu.

To sprawdzone naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu i wsparcie odporności. Dla własnego dobra nie warto z nich rezygnować w imię pędu do kariery czy zarabiania większej ilości pieniędzy. Nic nam z nich nie przyjdzie, gdy samopoczucie nie pozwoli z nich skorzystać.

Do zdrowych nawyków wspierających odporność warto przyuczać dzieci od najmłodszych lat – to najlepszy sposób inwestycji na przyszłość.

co jeść na odporność

Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu

Naturalne sposoby na odporność to przede wszystkim przestrzeganie zasad zdrowej diety i zdrowy styl życia. Nie jest tajemnicą, że ludzki organizm preferuje określone pokarmy i zachowania, inne zaś mu wyraźnie szkodzą. Dieta na wsparcie odporności powinna być zbilansowana i zróżnicowana oraz zawierać produkty zasobne w składniki odżywcze niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Należą do nich witaminy A, C, E i D, które mają także korzystny wpływ na układ odpornościowy1, pierwiastki śladowe: żelazo, wapń, selen i cynk, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe2, antyoksydanty oraz naturalne probiotyki, czyli pożyteczne bakterie tworzące mikrobiom układu pokarmowego1.

W codziennym menu powinny znaleźć się warzywa, zwłaszcza brokuły, szpinak, marchew, pomidory, papryka, cebula, czosnek i natka pietruszki, oraz owoce (także warzywa i owoce kiszone), pełnoziarniste pieczywo, kasze, nabiał, dobrej jakości mięso lub jego roślinne zamienniki, kefir, naturalny jogurt i maślanka, oleje roślinne tłoczone na zimno, oliwa z oliwek, ryby morskie, orzechy, nasiona i pestki. Taki jadłospis dostarczy organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Zwłaszcza karmiące mamy i kobiety w ciąży powinny zadbać o to, co jedzą, ponieważ ich dieta ma wpływ na rozwój i samopoczucie dziecka.

Na zwiększanie odporności korzystny wpływ ma także aktywność fizyczna3. Ruch zapobiega nadwadze i otyłości, które stanowią obciążenie dla organizmu i mogą przyczynić się do spadku odporności. Aktywność na świeżym powietrzu dotlenia organizm i dostarcza mu porcję ważnej dla odporności witaminy D, która jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Dla wsparcia odporności warto też zadbać o relaks i odpoczynek – przemęczenie i stres fatalnie odbijają się na samopoczuciu i odporności3.

Domowe sposoby na odporność to właśnie m.in. hartowanie organizmu podczas codziennych spacerów, niezależnie od aury. Przynosi to doskonałe rezultaty zwłaszcza w przypadku dzieci; zadbajmy, by w miarę możliwości spędzać z nimi przynajmniej 2 godziny dziennie poza domem, na świeżym powietrzu.

Przy okazji warto wspomnieć także właśnie o jakości powietrza, którym oddychamy – smog ma bardzo niekorzystny wpływ na naszą odporność i należy się przed nim chronić oraz mu przeciwdziałać.

Dlaczego witaminę D3 warto suplementować?

Witamina D3 jest konieczna dla właściwego funkcjonowania układu odpornościowego i ma wpływ na odpowiedź swoistą i nieswoistą jego komórek1. Witamina D3 nazywana jest „witaminą słońca”, ponieważ światło słoneczne stanowi jej główne źródło.

W naszej szerokości geograficznej przez większą część roku do powierzchni Ziemi dociera jednak niewystarczająca ilość promieni słonecznych, by zapewnić odpowiednio wysoką syntezę witamin D3 w skórze. Z tego względu zaleca się suplementowanie tej witaminy.

Warto robić to zwłaszcza od września do maja, ale eksperci zalecają suplementację przez cały rok, od pierwszych dni życia. Niedobory witaminy D3 są w Polsce częste we wszystkich grupach wiekowych, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży1. Ma to związek zarówno z niedostateczną ekspozycją na słońce, jak i dietą ubogą w produkty zawierające witaminę D3 (ryby morskie, tłusty nabiał).

co brać na odporność

Jakie jeszcze suplementy diety na wsparcie odporności przyjmować?

W celu dodatkowego wsparcia odporności można stosować suplementy diety. Są one szczególnie wskazane w sezonie jesienno-zimowym, czy w okresie przesilenia wiosennego oraz dla dzieci mających kontakt z dużą grupą rówieśników.

Dobrym wyborem jest suplement diety ENTitis, który powstał w efekcie długoletniej pracy zespołu naukowców zapoczątkowanej przez odkrycie nowozelandzkiego profesora mikrobiologii, Johna Tagga. Profesor, który sam w dzieciństwie doświadczył skutków osłabionej odporności, okrył u pewnego wyjątkowo odpornego chłopca szczep bakterii Steptococcus salivarius, któremu nadał nazwę K12.

Badania naukowe potwierdziły korzystny wpływ tego rodzaju bakterii na odporność górnych dróg oddechowych4,5. Po wieloletnich pracach badawczych opracowano specjalną formułę Bactoblis®, która pozwoliła na stworzenie produktu ENTitis. Ten suplement diety mogą przyjmować zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe.

ENTitis dla najmłodszych ma postać proszku, który podaje się maluchowi na smoczku lub łyżeczką. ENTitis dla dzieci od 3. roku życia i dorosłych ma postać smacznych pastylek do ssania. Zalecany czas stosowania to 3 miesiące, w których trakcie przyjmuje się ENTitis raz dziennie.

 

Bibliografia:

  1. Chlebna-Sokół D, Karalus J, Łupińska A. Znaczenie witamin w profilaktyce infekcji jesienno-zimowych. Prz Pediatr 2012, 42(1): 15-20.
  2. MONIKA KRZYSIK, JADWIGA BIERNAT, HALINA GRAJETA, Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego, Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka, Adv Clin Exp Med 2007, 16, 1, 123–133.
  3. Ewelina Dymarska, Czynniki modulujące układ odpornościowy człowieka, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, nr 19 (2)/ 2016.
  4. Di Pierro F. i wsp. Drug, Healthcare and Patient Safety 2014 (6): 15-20.
  5. Di Pierro i wsp. Minerwa Pediatr 2018 Jun; 70(3): 240-245.

Suplementy diety nie mogą być stosowane jako zamiennik (substytut) zróżnicowanej diety. Zrównoważona dieta i zdrowy tryb życia są istotne dla zachowania zdrowia.

Redakcja dokłada wszelkich starań co do jakości merytorycznej przedstawianych treści, żadne informacje nie stanowią porady medycznej i nie zastąpią konsultacji z lekarzem lub farmaceutą. Z tego powodu redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, gdyż nie prowadzi konsultacji medycznej w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.